Schoolcultuur binnen een schoolklimaat
Wanneer we spreken over de schoolcultuur kunnen we dit niet loskoppelen van het schoolklimaat. In het werken aan een positief schoolklimaat waar leerlingen zich welkom, (h)erkend en veilig voelen kunnen acties ondernomen worden op verschillende niveaus. Hierbij gebruiken we de preventiepiramide van Johan Deklerck ( Deklerck, 2011 Deklerck, J. (2011). De preventiepiramide. Preventie van probleemgedrag in het onderwijs. Leuven: Acco. ). We kiezen voor dit model omdat deze de nadruk legt op preventie in plaats van het aanpakken van een probleem.
- Deklerck, J. (2011). De preventiepiramide. Preventie van probleemgedrag in het onderwijs. Leuven: Acco.
- De preventiepiramide als oriënterend toetsingsinstrument.
Scholen staan niet los van de samenleving. Opvoeding en onderwijs zijn niet los te zien van wat er in de maatschappij gebeurt. Wat zich op dit niveau afspeelt heb je als school niet in de hand. Dit niveau bepaalt mee de mogelijkheden en de beperkingen van preventie op school.
De schoolcultuur wordt ook wel eens het schoolklimaat genoemd, dit omdat de cultuur van de school doorsijpelt in alle activiteiten in de school en dus ook de andere drie niveaus (niveau 2-3-4). De cultuur loopt dus als een rode draad doorheen de hele organisatie. Op dit niveau investeer je in het leer-, werk- en leefklimaat van de school. Op een (in)formele manier versterk je het welbevinden en betrokkenheid van mensen. In het positief omgaan met diversiteit is het integreren van de didactische voorwaarden voor leren IN diversiteit en de sleutelcompetenties voor leren VOOR diversiteit in de schoolcultuur onontbeerlijk.
Ga als leerling zelf aan de slag om van jouw school een sfeervolle school te makenSfeer op school» Meer weten? |
Handreiking voor een interculturaliseringstrajectDe ICO-mobiel» Meer weten? |
Lessenpakket om te werken aan een positieve schoolcultuurLessen in geluk» Meer weten? |
De aandacht richt zich hier op het versterken van de mogelijkheden en de draagkracht van mensen/structuren. Door deze sterker te maken en/of beter te ondersteunen, voorkom je dat zij in de ‘probleemzone’ belanden. De aanpak is indirect: energie wordt geïnvesteerd in positieve maatregelen. Het gunstige effect hiervan laat zich niet meteen meten.
Concreet kun je dit vertalen in:
- Professionalisering in conflicthantering onder personeel en leerlingen.
- Professionalisering in sociaal-cultureel bewustzijn van leerkrachten & het creëren van een sociaal-cultureel bewustzijn onder leerlingen.
- Seksuele vorming en voorlichting.
- Breed observeren & breed evalueren.
- Aandacht voor communicatie met ouders & ouderbetrokkenheid.
- Omgaan met ‘taaldiversiteit’.
- ...
Niveau 3: Specifieke preventie
Hieronder vallen maatregelen die rechtstreeks bedoeld zijn om specifieke problemen te voorkomen. Deze moeten in balans zijn met niveau 2.
Voorbeelden van maatregelen die op dit niveau kunnen ondernomen worden zijn:
- Antiracisme- en pestbeleid.
- Assertiviteitstrainingen voor leerlingen.
- Agressie-reductietrainingen voor leerlingen.
- ...
Niveau 4: Probleemaanpak
Hier wordt de aandacht gericht op een probleem dat zich voordoet. Dit probleem wordt op een directe manier opgelost, verminderd, hersteld of voorkomen. De aanpak richt zich hier tot de directe betrokkenen en de context waarin het probleem zich heeft gesteld.
Voorbeelden:
- De No Blame-aanpak voor het aanpakken van pestgedrag.
- Het opstellen van een gedragscontract.
- Time-out voor leerlingen met gedragsproblemen.
- ...