Thema | Inhoudelijke invulling | Product |
---|
| - Hoe stemt een leraar de communicatie met ouders af op de aanwezige diversiteit in gezinnen?
- Wordt deze leraar hier ondersteund of belemmerd door het communicatiebeleid op schoolniveau?
| - Interview (aangevuld met persoonlijke persoonlijke reflectie)
- ...
|
| - Welke houding neemt een school aan tegenover ouders?
(Tip: Maak gebruik van de bronnenkaarten). |
- Strip.
- Animatiefilm.
- Rollenspel.
- Observatieverslag met persoonlijke reflectie.
- Interview met een leraar, directeur, ouder, ... .
- ...
|
| - Hoe verlopen de informele contacten op een school?
- Worden deze formeel ondersteund?
- Hoe ervaart een leraar de informele contacten met diverse ouders?
- Welke voor-en nadelen ondervindt men aan formele Observatieverslag met persoonlijke en informele contacten?
- Werkt het schoolbeleid hier belemmerend of ondersteunend?
(Tip: Maak gebruik van de bronnenkaarten). |
- Rollenspel.
- Strip.
- Animatiefilm.
- Rollenspel.
- Observatieverslag met persoonlijke reflectie.
- Interview met een leraar, directeur, ouder, ... .
- ...
|
Gesprekken voeren met ouders | - Welke ervaring heeft een leraar met gesprekken voeren met ouders?
- Maakt hij /zij gebruik van gespreksvaardigheden?
- Heeft hij/zij ervaring met het voeren van een slechtnieuwsgesprek, klachtengesprek, helpend gesprek, … ?
- Hoe pakt hij zij dit aan?
| - Casussen die worden nagespeeld in een rollenspel, videofilm, geluidsfragment, … .
- Neergeschreven interview aangevuld met persoonlijke reflecties.
- Interview op film.
- Strip
- …
|
Schriftelijke & online communicatie | Verzamel verschillende bewijsstukken van de schriftelijke en online communicatie van een school. Analyseer hiervan de sterktes en zwaktes en formuleer aanbevelingen.
| - Portfolio met een brede evaluatie van de schriftelijke en online communicatievormen, sterkte-zwakteanalyse en aanbevelingen.
- Rubriek met verschillende criteria en graden binnen die criteria die aangeven waar een school goed en minder goed op scoort.
- Screeningsinstrument.
- …
|
Taalbarrières overbruggen | - Welke initiatieven onderneemt een leraar om taalbarrières te overbruggen? Wordt hij/zij hierbij ondersteund door het schoolbeleid?
- Welke ervaringen heeft een leraar met tolken?
| - Interview (aangevuld met persoonlijke reflectie).
- …
|
Brugfiguren | Op welke wijze schakelt een school figuren in om bruggen te verstevigen tussen ouders en de school? | - Reportage (film, foto, video, …): ‘Het leven zoals het is: een dag op stap met een brugfiguur’. (Aangevuld met persoonlijke reflecties).
- …
|
Communicatiebeleid | Breng het communicatiebeleid op een school in kaart. Hoe vertaalt dit beleid zich concreet in de: - Aandacht voor de diversiteit aan gezinsvormen
- Formele en informele contacten met ouders
- Schriftelijke & digitale communicatie
- Gesprekken met ouders
- Online communicatie
- Crisiscommunicatie
- Communicatie met anderstalige ouders
- Ouderbetrokkenheid
De focus kan ook op enkele specifieke aspecten liggen. | - Videoreportage.
- Geschreven reportage.
- Animatiefilm.
- Informatiebrochure.
- Screeningsinstrument.
- Rubriek met verschillende criteria en graden binnen die criteria die aangeven waar een school goed en minder goed op scoort.
- …
|
Gradaties in ouderbetrokkenheid | - In welke gradaties van ouderbetrokkenheid investeert een school?
- Slaagt de school er in om àlle ouders te betrekken op àlle niveaus?
| - Portfolio met bewijsstukken, aangevuld met een sterkte-zwakteanalyse en aanbevelingen.
- Informatiebrochure
- Screeningsinstrument
- Interview met verschillende actoren: ouders, leraren, directie, … .
|